Výstava: Iveta Pilařová / Postřehy z útesu
.jpg)
„Postřehy z útesu“
Je-li nám znemožněno sdílet vjemy fyzických zkušeností a zážitků s ostatními, jestliže se ocitáme jakoby na hraně útesu, v předurčení místa své přítomnosti, můžeme v sobě nalézt potřebu člověka vydat svá svědectví a záznamy o takové divácké účasti, o nových prožitcích, myšlenkách, dojmech a pozorování. O tom, co se nám obtisklo do srdce.
Autorská výstava „ Postřehy z útesu“ zahrnuje výběr, jenž se skládá ze tří tematicky na sebe navazujících projektů – „Okno, Domácí vězení, Nulová energie“ , a navíc z nových prací, reflektující život mladého člověka s fyzickým handicapem.
Iveta Pilařová se rozhodla ve své tvorbě věnovat uchopení tématu fyzického handicapu poprvé ve své diplomové práci na VŠUP v Praze.
Téma přijetí a vyrovnání se s handicapem vyjádřila v sochařském objektu, připomínající zimní sportoviště poseté keramickými barevnými figurkami sportovců se sítotiskem její vítězoslavné, šťastné tváře.
Iveta Pilařová už dlouho trpí jednou z forem roztroušené sklerózy. Zhoršující stav ji pozvolna začal činit potíže při její oblíbené sochařské práci, a tak se je rozhodla svůj handicap využít ve svůj prospěch a použít téma prožitku nemoci a nemohoucnosti jako ústřední motiv svých děl.
V rané sérii malovaných obrazů na papír s názvem „Okno“ zobrazovala svůj každodenní pohled z okna činžovního bytu ve 2.patře na křižovatku. Stejný motiv, stejná křižovatka, pouze měnící se počasí a náhodní kolemjdoucí.
Proces stavby v pozadí, zdánlivá nuda. Série působí dojmem, že není nikdy dokončena pro svého pozorovatele. Obrázky působí jako diář, každý z nich je opatřen datem svého vzniku a někdy glosou, jíž autorka chtěla něco poznamenat.
Handicap, jehož dojem dokáže Iveta Pilařová bez zavádějících slov předat v emocionální rovině, je v jejím podání sdílný, ale bez sentimentu, nebo žádosti po soucitu.
V roce 2005 – 2006 ve spolupráci s FAMU natočila krátký hraný film a názvem Já být zde, o mladé dívce trpící urologickými problémy. V Galerii Doubner, na společné výstavě „Sister and me“, pořádané samotnými autorkami,
V rámci dalšího projektu s názvem „Být viděn“ byly vycházkové hole v reflexních barvách nabízeny a rozesílány zdarma zájemcům.
Projekt „Domácí vězení“ využívá další malované výhledy z okna, podle momentálního pronájmu bytu. Název výstavy „Domácí vězení“ podnítil článek v novinách o režimovém opatření domácího vězení pro vězně. Trest ukládá omezení vycházek ve večerní a noční době a omezení konzumace alkoholu. I. Pilařová nalézá snadno paralelu mezi jejich nařízeným omezením a svým omezením i vyhledávaným klidem.
Výstava neobsahovala malby přímo (malá plátna), stěžejním v instalaci bylo video čtyř polí, řazených vedle sebe, promítající postupně malované výhledy a skutečné záběry ze tří oken.
Malby větších rozměrů z projektu „Nulová energie“ odrážejí další z autorčiných omezení, jakým je zapovězené mateřství. Záměrně aranžované scenérie bezstarostných dětí jsou jakoby zamřížované malovanými pruhy přes plátno, autorka se tak rozhodla vyjádřit svojí nedostupnost k péči o malé dítě.
Nové práce na plátně jsou opět malé děti, holčička, která si ráda hraje s mými zdravotními pomůckami, berlemi, ortézami do bot a s invalidním vozíkem. Momenty hry, ač původně spontánní, působí v malířském záznamu jako připravené předem.
Této výstavě „Postřehy z útesu“ je tedy společné téma osobního prožívání fyzického handicapu ve vztahu k okolnímu běžnému životu, vyjádřené médiem malby.